måndag 12 januari 2009

dagens nyheter.

japp, long time no see, som man säger!

nu ska det iallafall bli mycket mer aktivt skrivande för mig här på bloggen. efter mitt sjukt sköna lov ska jag åter igen ta upp nyliga händelser inom valfångsten. det är så här att man efter fyra månaders undersökning har funnit bevis för att det förekommer valfiske under täckmanteln "FORSKNINGSSYFTE" och det har vi redan nu listat ut att det aldrig förekommer för ett sådant syfte. och skulle man vilja forska på valar kan man faktiskt göra det smärtfritt och låta valen överleva och ta vid sitt liv igen efteråt, frisk och belåten.


när man nu vet att deliga fiske tta olagförekommer så kan vissa människor ändå (!) välja att inte se det. för mig är det fortfarande sjukt sjukt sjukt ofattbart och jag drar mig för att kalla mig människa under dessa förhållanden! ABSOLUT INGET JAG ÄR STOLT ÖVER FRÅN MÄNNISKANS SIDA.


Men nu återigen till detta med undersökningen. Den visade att man i Japan stöder detta fiske genom skattebetalning och annat. under denna undersökning fann man en låda som Greenpeace tog till vara på, vilken innehöll valkött. 23,5 kilo kött! 23,5 kilo saltat kött som man i Japan kallar för "Unesu". HUR kan man ens gå så långt att man faktiskt DÖPER köttet och konsumerar det flitigt?! dessutom var lådan markerad med "personligt bagage" som skulle transporteras till en hem adress utav en crew-medlem från kyodo senpaku. värdet på denna låda ligger på omkring 1000 U.S dollar!!! det motsvarar ca 7500 svenska kronor! Vem är så sjuk så att man betalar så mycket för kött som dessutom är olagligt att äta. Det ligger mer i detta än bara en bruten lag mot valfisket, enligt mig. jag tycker att de bryter mot större regler än så, djurens rättigheter och vanligtvis etniska självklarheter verkar vara som bortblåsta.


Hjälp världen ur detta moln av ruttenhet, hjälp valarna, hjälp oss själva, hjälp världen, men framförallt;

hjälp livet, rättigheterna och vårat och djurens framtid.


* Denna händelse låg till grund för gripandet av Junichi Sato och Toru Suzuki

Inga kommentarer: