lördag 15 november 2008

valar. visst nu tänker ni säkert; och? , eller så kanske har ni någon information kring vad jag vill upppnå med denna blogg. Jag kedje bloggar med "valfriheten.blogspot.com" och vi är nära vänner. Vi vill starta ett projekt som handlar om just orättvist, olagligt fiske utav valar.


Visste du att delfiner också är valar? jojomensan, det är dem. faktum är det att en delfin också har ungefär samma hjärnkapacitet som människan, men på något sätt skall de inte vara likasinnade eller lika värda ett fullt normalt liv. man slaktar dessa två däggdjur, levandes och fullt lidandes. delfiner och valar är flocklevande däggdjur, vilket betyder att de sällan, eller aldrig, lever ensamma. detta vet dessa "forskare" som är ute på en tur till havs för att fiska val i "vetenskapligt syfte" och det utnyttjar dem flitigt måste jag säga. De pinar en delfin till döds medans de andra i flocken tittar på, ungefär som om man skulle döda en människo mamma framför hennes familj och barn. skulle det vara fullt acceptabelt att som människa utföra ett, märk väl ETT, sådant här brott utan dom? jag tror du vet lika väl som jag att det skulle vara ytterst brottsligt och hanterat väldigt lagligt dömt- men inte när det gäller olagligt tortyr fiske av valar inte. Nej nej, då får man göra det olagliga så mycket som möjligt under teckmanteln "vetenskapligt syfte". FEL FEL FEL! vad tycker du?


Jag stödjer organisationen; "save the whales again" som faktiskt gjorde en slags demonstration mot detta i form av flera tusen människors protest sammanställda på en strand bildande en val och texten; "S.O.S".
Varför sitta hemma och säga "jaja, det ordnar sig nog" så kan ni som jag engagera er i detta, kanske genom egna bloggar, eller genom att ni vidarebefodrar min, eller om ni vill ta del av min och mina vänners, förhoppningsvis, framtida lokala organisation i Sverige!
Samhället? Ska det vara något som är mänskligt och jämställt eller något föraktfullt och utskämmande för människan och dess historia? Välj själv, jag väljer att agera nu, inte sedan.

Inga kommentarer: