söndag 16 november 2008

Varför?

Det tidigare inlägget jag postade handlade lite om grunden om varför jag vill att ni ska bry er och engagera er. Nu tänkte jag gå lite mer på djupet av hur detta utspelar sig egentligen.

Man har en "tradition" på färöarna utanför Danmark som går ut på att mota in valar mot stranden för att sedan lägga Döds stöten, ett hugg i ryggen eller nacken på valen. Jo det är faktiskt så att man gör detta och sedan låter dem dö långsamt, vilket kan ta upp till 30 minuter (!) och inte nog med det så gör man detta varje år och skapar då panik inom valarna för att sedan groteskt mörda dem och ha det som en glädje stund. Något roligt? jag ser inte ett skvatt roligt med det.

faktum är faktiskt att detta inte bara händer med valar och delfiner, mördande i stort menar jag, utan det händer också sälungar. kanske inte på samma sätt, men hur kan man ens ha mage att mörda oskyldiga och realtivt försvarslösa djur? för de är faktiskt försvarslösa. hur skulle du reagera om någon sköt en harpun följd av en granat mot dig när du gick på gatan i city? inte särskilt trevligt skulle jag kunna tänka mig, men det är helt okej då det kommer till valar och delfiner.

Nu tillbaka till det om sälungarna. precis som när man dödar valar så anser man det vara helt "normalt fiske" så ser man på det där att döda sälungar genom att slå dem med en klubba i huvudet som en "sport"?! Hur sjutton kan man ens se det som en sport? - visst ni kanske tänker jaha, måste man se på detta då? kan man inte bara blunda?- är det inte vanligt att bara ge upp? jojomensan , och därför tycker jag att vi skall göra skillnad, just för att vi kan.


På Island idag har man återupptagit valslakten igen, och med det hindrat alla turisters valsafarin de brukade åka på under deras besök. man dödar hellre valar och förlorar en bra naturresurs som renar vårt hav än att tjäna pengar på att visa upp havets stolthet? - för mig är det inte bara ologiskt ekonomiskt men också helt befängt att man sen kan kalla sig människa.

Inte bara detta, utan greenpeace har dokumenterade bildbevis på hur man jagar valarna med harpuner från japanska fartyg på södra ishavet:

Vill inte du kunna berätta för dina barn i framtiden om hur fruktansvärt snäll och framgångsrik du varit när du räddat deras framtid? - I know I do.

Inga kommentarer: